Dutch Charge BV

Dutch Charge BV

Pieter Oosterhuisstraat 2, 1087 HT  Amsterdam

Over ons

Dutch Charge biedt op hoofdlijnen een drietal flexibele maatwerk diensten aan. Doel hierbij is maximale ontzorging voor onze opdrachtgever, welk dienstenpakket ook wordt gekozen. Indien u meerdere locaties wilt voorzien van laadinfra kunt u per locatie een andere dienstverlening kiezen, en ook – indien gewenst – per locatie de details waaronder bijvoorbeeld laadtarieven anders inregelen.

Volledig investeringsvrij 

De opdrachtgever hoeft geen forse investeringen uit te geven. Dutch Charge draagt zorg voor de volledige installatietechnische investeringskosten tussen de hoofdaansluiting van de locatie tot en met de laadstations. Locatie eigenaar draagt slechts zorg voor een adequate stroomvoorziening, dus voor voldoende stroomcapaciteit en bouwkundige voorzieningen voor zover van toepassing. Tevens dragen wij de totale exploitatiekosten. De opdrachtgever wordt niet geconfronteerd met additionele abonnementskosten of andere kosten.

Dutch Charge koopt stroom in van de locatie eigenaar en verzorgt de verrekening hiervan. Alternatief is dat Dutch Charge een eigen aansluiting vanuit de netbeheerder aanvraagt, waarbij geen verrekening van stroomkosten plaatsvindt. Door het gebruik van het laadstation verdient Dutch Charge de investeringskosten op termijn terug. Wij gaan een jaarlijks opzegbare overeenkomst met de locatie eigenaar aan.

Shared business 

De naam zegt het uiteraard al. Zowel Dutch Charge als locatie eigenaar delen de kosten en opbrengsten van de gehele investering en/of exploitatie. Hierin zijn tal van variaties mogelijk, onder andere door oprichting van een Esco of SPV (Special Purpose Vehicle) ook wel SPC (Special Purpose Company) of SPE (Special Purpose Entity). 

ESCo’s zijn onderdeel van een nieuwe manier van denken die hard nodig is om vorm te geven aan de transitie naar een duurzame maatschappij. Er is namelijk zoveel meer mogelijk wanneer er meer gedacht wordt vanuit de TCO (Total Cost of Ownership) in plaats van alleen de aanschafkosten. Dit vereist een nieuwe mindset en een langetermijnvisie. Voor langdurige samenwerking in een ESCO is vertrouwen nodig en duidelijke afspraken. Wegens de uitgebreide mogelijkheden is het niet doenlijk om alle informatie middels deze website te delen en nodigen u graag uit voor een persoonlijk gesprek.

Zelf investeren door de klant

Dit is de traditionele wijze van het verkrijgen van laadinfra op een parkeerlocatie. Locatie eigenaar draagt de volledige investeringskosten van de gehele installatie, inclusief voedingskabels, extra straat/veld- of groepenkasten, verdelers én laadstations.

De laadstations waarbij stroom verrekend moeten worden dienen te worden geëxploiteerd en te voorzien van connectivity. Voor deze exploitatie betaald een locatie eigenaar per kWh en/of vast bedrag per maand, afhankelijk van het gekozen exploitatie model.

Voor de afweging van deze dienstverlening is het belangrijk te weten dat ‘de markt’ van elektrisch rijden thans slechts 2-3% van het totale Nederlandse wagenpark uitmaakt en de huidige laadfaciliteiten vaak opgericht worden voor de eerste 2-5%. Door het toenemen van het aantal elektrische auto’s nemen de benodigde investeringskosten de komende jaren fors toe. De vraag moet dan ook gesteld worden of een eigenaar van een parkeerlocatie bereid is om op relatief korte termijn van 3-5 jaar opnieuw zelf te investeren, wanneer de investeringskosten dan factor 5-8 toeneemt. En ca. 5-7 jaar dáárna wederom. Dutch Charge is juist gericht op deze verwachte groei van laadbehoefte. Het is onze kernactiviteit. Hier hebben wij kennis en ervaring in.

Artikelen

VvE Helpdesk Hulp nodig?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.