Verkoop versnellen? Verkoopstyling!
Volgens onderzoek van Woningmarktcijfers stond in 2014 in Nederland een appartement gemiddeld 20 maanden te koop. En ondanks dat de cijfers in 2015 gunstiger zijn - gemiddeld 15 maanden - is dat nog altijd erg lang.
Kan je daar iets tegen doen? Jawel, een verkoopstylist inschakelen. Appartement & Eigenaar sprak met Anja van Beekhuizen van Checkpoint Interieur & Verkoopstyling.
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: waarom verkoopstyling?
Van Beekhuizen: “Verkoopstyling bevordert het verkooptraject voor de verkopende partij. Hoe? Nou een huis kopen is feitelijk gewoon emotie kopen. Wat cijfers: maar liefst 98% van de woningzoekende oriënteert zich via internet en bekijkt de woning online. En 80% van de mensen gaat af op de eerste indruk, die eerste indruk wordt binnen tien seconden al bepaald. Dus binnen tien seconden wordt de overweging gemaakt of het appartement aantrekkelijk genoeg is om verder te bekijken. Dit is geen rationeel besluit, maar een besluit gebaseerd op wat men ziet, op emotie. Je kunt dus nagaan dat het heel belangrijk is wàt men dan te zien krijgt en dat is precies waar verkoopstyling om de hoek komt kijken. Als verkoopstylist zorg je dat het appartement dat te koop staat aantrekkelijk is voor de doelgroep.”
Leg dat eens uit?
“Ik begin altijd met een intakegesprek. Overigens kunnen leden van Appartement & Eigenaar gratis zo’n intakegesprek aanvragen. Wat voor mij bij een intakegesprek belangrijk is, is welke doelgroep men wil benaderen. Ik stem het interieur af op de doelgroep. Je schiet je doel (en doelgroep) voorbij als je bijvoorbeeld een appartement uit een gemiddeld prijssegment gaat stylen met meubels en accessoires uit een heel duur prijssegment. De doelgroep moet zich thuisvoelen in de styling die je presenteert. We proberen natuurlijk wel rekening te houden met de items die op dit moment heel hot zijn. Lekkere banken, leuke accessoires, daarmee prikkel je de mensen om binnen te kijken. Overigens ben je er niet met alleen de styling, goede foto’s spelen ook een grote rol. Ik kan nog zo m’n best doen, als het eindresultaat slecht gefotografeerd wordt, dan hebben de mensen er nog niets aan. Een goede fotograaf is dan ook onmisbaar.”
En dat werkt?
Van Beekhuizen enthousiast: “Jazeker! Mijn ervaring tot nu toe is dat de huizen na de styling vaak tussen de twee weken en twee maanden verkocht zijn!”
Dat is snel! Waarom wordt er dan niet meer gewerkt met verkoopstyling?
Van Beekhuizen: “Ja, dat is zo jammer. Vaak zijn mensen niet op de hoogte van het effect van verkoopstyling. Of ze hebben het idee dat het niet te betalen is. Ook makelaars maken er in mijn ogen nog veel te weinig gebruik van. Als de makelaar mij meteen introduceert aan de verkopende partij, zeker als de makelaar weet dat het om een complex gaat waarin appartementen lang te koop staan, dan kan dit veel geld besparen. In de praktijk zie ik echter dat de makelaar het eerst een jaar probeert voor hij een stylist inschakelt. Achteraf vraagt de verkopende partij zich vaak af waarom ze niet eerder geattendeerd zijn op deze mogelijkheid. Het werkt voor alle partijen fijner als er direct een stylist bij komt.”
Hoe gaat dat dan precies in z’n werk met die styling?
“Zoals gezegd kom ik eerst voor een intakegesprek. Ik kan dan de buurt goed bekijken, maar ook het appartementencomplex. Daar ligt nog wel een rol voor de VvE, maar daar kom ik later op terug. Goed ik kom dus eerst bij de mensen thuis bekijk de woning en maak werkfoto’s. Tijdens dit intakegesprek bepaal ik de kleuren en wat er aan meubels mag blijven staan en wat niet. Aan de hand van dit bezoek krijgen de eigenaren een verslag en kunnen ze aan de slag met het gedeeltelijk leegruimen en indien nodig het schilderen van de woning. Uiteraard kan ik ook een schilder regelen, vaak adviseer ik de eigenaren om dan zelf de verf te kopen. Dat scheelt toch ook weer wat in de kosten. Ik probeer de kosten zo laag mogelijk te houden, om de verkoopstyling zo toegankelijk mogelijk te maken voor iedereen. Zodra ik het seintje krijg dat al het voorwerk gedaan is, kan ik aan de slag. Ik probeer hierbij een mix te maken van de meubels van de bewoners en mijn spullen. Maar het kan ook zijn dat het appartement al leeg is, dan richt ik het volledig in met mijn eigen spullen.”
En hoe zit het met die meubels en spullen? Dat zal vast niet gratis zijn?
Van Beekhuizen: “Bij mij werkt het als volgt. Mensen kunnen het appartement volledig laten stylen, de fotograaf laten komen en vervolgens ruim ik alle spullen weer op en is het appartement leeg. Een andere optie is dat men de meubels huurt voor een jaar, echter vaak is het appartement al binnen 2 maanden verkocht en kan ik mijn spullen weer ophalen. Aan beide opties hangt een ander prijskaartje.De ervaring heeft mij inmiddels geleerd dat door te investeren in de verkoopstyling je wel het hoogste rendement uit je vraagprijs haalt.”
De mensen huren de meubels voor een jaar, krijgen ze bij een snelle verkoop hun geld terug?
“Nee, zo werkt het niet.” Van Beekhuizen legt uit: “De mensen betalen voor een jaar. Alles wat eerder verkocht wordt, is alleen maar in hun voordeel. Bovendien besparen ze door de snelle verkoop heel veel extra kosten. Bovendien, zo prijzig is het huren van die meubels niet.”
Je had het over de rol van de VvE bij de verkoop, hoe zit dat?
“We hadden het over het belang van die eerste indruk. Als de potentiële kopers de moeite nemen om het appartement te bezichtigen, dan moeten ze niet afknappen op het appartementencomplex en de centrale entree. Een goed onderhouden complex en een frisse en schone entree nodigen uit en zijn representatief voor de bewoners en de VvE. Als VvE ben je ook niet gebaat bij woningen die lang leeg staan, dat doet afbreuk aan het gehele complex. Zorg dat je visitekaartje goed is! Dit is ook je eerste indruk bij de nieuwe bewoners, mensen met wie je samen verantwoordelijk bent voor het complex en het woonplezier.”
Waar komen trouwens alle meubels vandaan die je gebruikt?
“De meubels die ik gebruik, krijg ik vaak van mensen die er niets meer mee kunnen. Ik haal ze op en breng ik naar De Brug. Dat is een stage/dagbesteding voor jongeren met een licht verstandelijke beperking in Ermelo. Ik geef ze aanwijzingen en verf, zij knappen de meubels op. Ik werk dus hoofdzakelijk met gerecyclede meubels. Dat geeft een win-winsituatie, mensen zijn van hun oude meubels af, de huur van meubels is hierdoor betaalbaar, ik hoef niet telkens nieuwe meubels in te kopen en de jongens van De Brug zijn er mee geholpen. Overigens gebeurt het ook wel dat de nieuwe kopers aangeven interesse te
hebben in de meubels en deze overnemen. Vooral voor starters kan dat erg aantrekkelijk zijn. Vaak gaat dit geld naar de jongens van De Brug die dat weer kunnen gebruiken om wat leuks te doen of iets aan te schaffen voor de werkplaats.”
Dat is een mooi systeem
“Ik vind het belangrijk dat verkoopstyling toegankelijk blijft voor iedereen”, vervolgt van Beekhuizen. “Op deze manier kan ik het betaalbaar houden. Soms krijg ik wel te maken met hele dramatische toestanden, bijvoorbeeld bij scheidingen. Dan wil ik nog wel eens op no cure, no pay basis werken. Ik schiet dan de kosten voor en zorg dat alles in kannen en kruiken is. Na de verkoop stuur ik mijn rekening naar de notaris, net als de makelaar. Zo voelen de mensen er weinig van in hun portemonnee.”
Wat zou je het liefst zien?
“Het zou het handigst zijn als de makelaar direct een stylist inschakelt. Of, als dat niet gebeurt, dat mensen de makelaar hierom verzoeken. Ik werk samen met een makelaar in Soest en die zet geen huis in de verkoop voordat ik langs ben geweest. Ze schreeuwt bij wijze van om woningen, want alles is tussen de twee weken en twee maanden verkocht. De prijsklasse maakt daarbij niet uit. Ik zou het fijn vinden als meer mensen op de hoogte zijn van de mogelijkheid en het succes van verkoopstyling. En wat ik al aangaf, ook voor VvE’s is het aantrekkelijk om lange leegstand te voorkomen. Desgewenst ga ik graag eens met de VvE om de tafel om te kijken hoe het complex een betere eerste indruk kan maken.”
De mening van de makelaar
Yolande Egas van CallEgas Makelaardij Soest: “Ik werk graag samen met een verkoopstylist. Er zitten wat mij betreft alleen maar voordelen aan een dergelijke samenwerking. Mits er een goede fotograaf bij betrokken is! Het is de samenwerking tussen de makelaar, stylist en fotograaf die zorgt voor het gewenste eindresultaat: veel belangstelling, een snelle verkoop en een goede prijs. Mensen vinden het soms wel moeilijk om akkoord te gaan met verkoopstyling. Ze zijn bang dat de ziel uit hun huis gehaald wordt. De inrichting reflecteert de persoonlijkheid van de bewoners, ze zijn trots op hun huis. Dan ligt het soms gevoelig als iemand de inrichting gaat veranderen. Wat ik ze dan probeer duidelijk te maken, en meestal lukt dat wel, is dat als je zelf op de foto gaat je er ook op je best uit wilt zien. En dat is wat je met het huis ook moet doen. Om je huis te verkopen moet je er anders, afstandelijker naar kijken. En dat is wat de verkoopstyliste doet. Ze maakt het huis aantrekkelijk voor een brede doelgroep en brengt balans aan in de woning. In het verleden heb ik ook wel woningen in de verkoop gehad waar geen verkoopstylist aan te pas was gekomen. Mijn ervaring is dat de verkoop sneller gaat na verkoopstyling. Het is moeilijk om te zeggen hoeveel sneller een woning verkoopt. Er zijn zoveel factoren die hierbij een rol spelen, zoals het type woning, de prijsklasse en de buurt. Maar hoe lang had de woning te koop gestaan zonder verkoopstyling? Dat kan je natuurlijk nooit voorspellen, maar gezien mijn verkoopervaring zonder en met stylist, weet ik zeker dat een gestylde woning sneller verkoopt.”
Meer informatie: www.callegas.nl
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen