Maak gebruik van deze subsidies!
De aanschaf van een laadpaal is een flinke investering. Maar er zijn lees hier wat voor subsidies u kunt krijgen.
Voordelen voor particulieren
Dit jaar werd eindelijk meer duidelijkheid gegeven over de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor elektrische auto's. De belastingplannen voor elektrische voertuigen zijn nu definitief, aangezien ze zijn goedgekeurd door zowel de Eerste als de Tweede Kamer.
In de Voorjaarsnota presenteerde het demissionaire kabinet nieuwe plannen voor de mrb voor elektrische auto's, waaronder een tariefkorting voor emissievrije personenauto's. Deze plannen zijn inmiddels goedgekeurd, waardoor de tariefkorting de komende jaren van kracht zal zijn.
Wat houdt dit concreet in? Elektrische auto's zijn dit jaar nog vrijgesteld van mrb. Volgend jaar krijgen ze een korting van 75% op het mrb-tarief, zoals in de oorspronkelijke plannen stond. De tarieven vanaf 2026 zijn als volgt:
- 2026: 40% korting
- 2027: 40% korting
- 2028: 40% korting
- 2029: 35% korting
- 2030: 30% korting
- Na 2030: 0% korting
Het subsidiëren van tweedehands elektrische auto’s is uniek in Europa. Als particulier kunt u subsidie krijgen bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte elektrische auto. De Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) geldt ook voor particulieren die privé een elektrische auto willen leasen. U kunt in aanmerking komen voor €2.000,- subsidie voor een tweedehands elektrische auto en €2.950,- voor een nieuwe auto, mits de auto niet omgebouwd is, een oorspronkelijke cataloguswaarde heeft tussen €12.000 en €45.000, en een minimale actieradius van 120 km heeft.
Voor meer informatie kunt u de website van het RVO bezoeken of de autolijst raadplegen om te zien of uw gewenste auto aan de voorwaarden voldoet.
Voordelen voor ondernemers
Van 24-08-2024 tot en met 31-12-2024 geldt de SPRILA-subsidieregeling voor ondernemers.
Deze regeling is beschikbaar voor ondernemers met een KVK-inschrijving in Nederland en concessiehouders van openbaar vervoer. Exploitanten van laadinfrastructuur komen alleen in aanmerking voor SPRILA Aanschaf voor laadinfrastructuur voor eigen voertuigen of voertuigen van werknemers.
Subsidiebedragen voor mkb'ers en grote bedrijven per stroomtoevoer en vermogen:
Stroomtoevoer en vermogen | mkb | groot bedrijf |
---|---|---|
AC-laadstation vanaf 11 kW | € 904 | € 452 |
AC-laadstation vanaf 43 kW | € 2.400 | € 1.200 |
DC-laadstation vanaf 20 kW | € 5.279 | € 2.640 |
DC-laadstation vanaf 50 kW | € 12.842 | € 6.421 |
DC-laadstation vanaf 150 kW | € 37.287 | € 18.644 |
DC-laadstation vanaf 225 kW | € 55.069 | € 27.535 |
DC-laadstation vanaf 350 kW | € 83.393 | € 41.696 |
DC-laadstation vanaf 600 kW | - | € 70.306 |
Wilt u alle details over de SPRILA-subsidie lezen? Klik dan hier.
Helaas zijn de voordelen voor ondernemers afgenomen. Alleen laadvoorzieningen voor eigen gebruik, bestemd voor vrachtwagens en bestelwagens boven 3500 kg en bussen voor meer dan 9 personen, komen in aanmerking voor de MIA en VAMIL.
Voor algemene informatie over MIA/VAMIL kunt u hier klikken.
Ondanks de verminderde fiscale voordelen blijft een elektrische auto goedkoper dan een conventionele auto met verbrandingsmotor. De restwaarde van een elektrische auto is al gunstiger en zal door de komende Zero Emissie-zones nog verder verbeteren. Daarnaast zijn de onderhoudskosten van een elektrische auto lager en zijn de brandstofkosten, in dit geval stroom, goedkoper dan benzine of diesel. Dit alles maakt de elektrische auto nog steeds voordeliger dan een auto met verbrandingsmotor, en bovendien geniet u van een zeer aangenaam rijcomfort.
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen