VvE's bezorgd over veiligheid parkeergarages

Het televisieprogramma Kassa meldde onlangs dat uit navraag bij diverse VvE's blijkt dat het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto's in ondergrondse parkeergarages bijna volledig is stilgevallen.

Gepubliceerd: 03 juni 2020

De oorzaak hiervoor is het risico dat ontstaat bij onverwachte storingen in de accu van elektrische auto's. Wanneer er bij het opladen van de auto bijvoorbeeld verkeerde kabels gebruikt worden of als er zich technische storingen voordoen in het laadstation of het accupakket kan er brand ontstaan. Als de accu vervolgens vlam vat, ontwikkelt het vuur zich hier razendsnel.

In een eerdere uitzending van Kassa werd al aangegeven dat de gevolgen verstrekkend kunnen zijn. Zo geven deskundigen aan dat garages zelfs in kunnen storten door een brandende auto. Het wordt daarom door het Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) aangeraden dat laadpalen geplaatst kunnen worden bij de uitgang van parkeergarages. Hulpdiensten kunnen in dat geval sneller en makkelijker actie ondernemen. Dit gaat sommige veiligheidsexperts en verzekeringsadviseurs echter nog niet ver genoeg. Zij vinden dat er beter helemaal niet ondergronds opgeladen kan worden.

Op dit moment lijkt het voor VvE's verstandig te wachten op nieuwe NEN-normering waarin eisen voor een veilige installatie en plaatsing van laadpalen zijn opgenomen. Het IFV verwacht namelijk dat haar aanbevelingen zullen worden overgenomen en voortaan enkel bij de uitgang van een garage geladen mag worden. Heel vervelend natuurlijk als je dan net laadpunten op andere plekken in de garage hebt laten installeren. Dat betekent extra kosten en zonde van de investering.

Hoe gaan verzekeraars hier mee om?

Kassa bezocht samen met een expert van risico- en verzekeringsadviseur Aon en een onafhankelijk technisch expert meerdere parkeergarages om de huidige situatie te bekijken. Geen van deze garages bleek echter brandveilig; zo bevinden de laadpunten zich vaak verspreid over de garages, ver van de uitgang. Daarnaast hangen ze vaak te laag, met hierdoor een risico op beschadingen aan de installatie door bijvoorbeeld een aanrijding. Bovendien blijken ze in veel gevallen aangesloten te zijn op de meterkast van de eigenaar zelf. Mocht er brand ontstaan dan koppelen ze in dat geval niet af. 

“Nu er steeds meer elektrische voertuigen komen en vanuit de Rijksoverheid zelfs een regel geldt dat op 1 op de 10 parkeervakken elektrisch laden mogelijk moet zijn, is het wachten op een heftige inpandige brand”, stelt de expert van Aon dan ook. “Het kan niet anders dat verzekeraars zich kritischer gaan opstellen als meer duidelijkheid komt over de verminderde brandveiligheid van parkeergarages en daarboven gelegen appartementen. Hierdoor zullen de premies van opstalverzekeringen in een krimpende verzekeringsmarkt verder stijgen of in het ergste geval leiden tot uitsluiting onder de polis.”

Bekijk het item van Kassa hierover.

Laadpalen-advies Laadpalen-advies

voor al uw vragen over een laadpaal bij de vve.

1
Introductie
2
Vragen
3
Gegevens

Vragen over laadpalen?

Met voldoende kennis en ervaring kunnen wij VvE’s op dit gebied volledig ontzorgen. Als kapstok gebruiken we hiervoor het door NAL geïntroduceerde stappenplan voor “Laadoplossingen voor elektrische auto’s binnen de VvE”.

Analyse van de huidige situatie
Uitwerking
Realisatie

Gegevens

Laadpalen-advies
Bedankt, wij hebben uw aanvraag succesvol ontvangen en nemen contact met u op.
Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.