Wie onderhoudt noodverlichting?
Net als andere technische materialen dient ook noodverlichting adequaat onderhouden te worden. Echter wie is hier verantwoordelijk voor? En wie betaalt de kosten? Wij nemen je mee door het complexe web van wetten en regels.
Wie is er verantwoordelijk voor het onderhouden van noodverlichting en de kosten hiervan?
Vaak is het voor alle betrokken partijen onduidelijk wie het onderhoud regelt en de vervolgens de kosten hiervan betaalt. Hierdoor schieten de controle en het onderhouden van noodverlichting er vaak bij in. Dit kan leiden tot onveilige situaties en het niet voldoen aan de wettelijke eisen.
Het doel van noodverlichting is gelukkig bijna altijd wel bekend. Wij schreven hier eerder een uitgebreid artikel over. In essentie dient noodverlichting als ‘back-up’ bij spanningsuitval. Zo kunnen alle aanwezigen in het complex zich op een veilige manier naar buiten begeven.
Is inspectie van noodverlichting verplicht?
Onderhoud aan noodverlichting wordt gepleegd naar aanleiding van de bevindingen van een inspectie. Deze inspectie is op jaarlijkse basis verplicht. ISSO-publicatie 79 geeft praktische informatie over de huidige eisen en voorwaarden voor inspectie en onderhoud van noodverlichtingsinstallaties. In deze publicatie staat het volgende vermeld over inspectie en onderhoud: “om de goede werking van de noodverlichtingsinstallatie te waarborgen moet, conform het Bouwbesluit, periodiek een functionele inspectie en adequaat onderhoud plaatsvinden. Deze omvat zowel een visuele inspectie als het testen van de installatie.” Uitgangspunt is dat de componenten in de noodverlichtingsarmatuur minimaal één jaar blijven werken. Het is dus verplicht deze eens per jaar te (laten) inspecteren én onderhouden om de werking van de installaties te garanderen.
Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud?
Als er uit een inspectie is gebleken dat er gebreken zijn aan één of meerdere armaturen, is het verplicht onderhoud te (laten) plegen. Maar wie is hier verantwoordelijk voor? We richten ons tot het Bouwbesluit. Vanuit het Bouwbesluit wordt onder andere gekeken naar de gebruiksfunctie van een gebouw. In het geval van bijvoorbeeld een appartementencomplex is dit een woonfunctie. We zien verder dat de gebouweigenaar de verantwoording draagt voor de werking van de noodverlichting. Deze persoon(en) is dus ook verantwoordelijk voor het onderhoud hiervan.
Wie de kosten hiervoor betaalt is echter iets complexer. Hier bestaan namelijk geen eenduidige regels voor. Soms is dit vastgelegd in een huur- of koopovereenkomst, maar vaker niet dan wel. Wij adviseren dan ook goed te documenteren wie de inspectie uitvoert, het onderhoud coördineert en wie wat betaalt. Laat het wel duidelijk zijn dat discussies over verantwoordelijkheden en kosten nóóit in de weg mogen staan van de veiligheid van de gebruikers van een gebouw.
Heeft u nog vragen? Dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen