Liftonderhoud
Hoe krijg je er grip op?
Naast schilderwerk en verwarming neemt de post ‘liften’ vaak een belangrijke plaats in op de VvE-begroting. Toch hebben niet alle VvE's het gevoel dat zij er grip op hebben. Dat bleek in ieder geval tijdens lezingen die recent door het Liftinstituut voor VvE's verzorgd werden.
Het doel van lezingen was om liftkennis met VvE-bestuurders te delen en om hen te informeren over de mogelijkheden die er zijn om liftonderhoud door de onderhoudsfirma zo goed mogelijk toe te laten spitsen op de wensen van de VvE. Bijvoorbeeld door zelf een grotere rol te spelen bij het bepalen van de inhoud van het onderhoudscontract.
VvE in de lead
Spreker Van Lindenberg trok daarbij de vergelijking met het boodschappen doen in een supermarkt: 'Daar geef je je boodschappenkarretje ook niet af bij de ingang met het verzoek dit voor je te vullen met producten, maar maak je zelf je keuze, al dan niet aan de hand van een boodschappenlijstje. Waarom zou je dat dan bij het afsluiten van een onderhoudscontract ook niet doen?' Voor deze 'boodschappenlijst' gaf hij een aantal concrete ingrediënten aan, zoals het aantal onderhoudsbeurten, de tijd per beurt, het verhelpen van storingen, het verhelpen van kleine gebreken tijdens onderhoud en het leveren van kleine onderdelen daarbij. Ook noemde hij algemene zaken als contractduur, opzegtermijn en betalingscondities. 'En kom je er zélf niet helemaal uit om je wensen op en rij te zetten? Schakel dan een liftadviesbureau in', was zijn advies.
Eerlijk en transparant
Een aantal aanwezigen gaf aan vervelende ervaringen te hebben gehad bij vervangingen en reparaties die naar hun beleving erg duur uitvielen. In dat kader gaf van Lindenberg aan dat het belangrijk is om goed te communiceren met elkaar en transparant en eerlijk te zijn. Hij sloot af met de opmerking dat een lift, net als een auto, onderhoud nodig heeft en dat daar ook kosten tegenoverstaan. VvE's kijken heel erg naar kosten en dat is ook begrijpelijk, maar goedkoop kan op termijn wel eens duurkoop blijken te zijn.
Niet wettelijk verplicht
Hij gaf ook aan dat het uitvoeren van onderhoud aan een lift wettelijk verplicht is, maar het afsluiten van een onderhoudscontract niet. 'Maar het is wel verstandig om dit af te sluiten. Verdiep je als VvE echter goed in de verschillende contractvormen en de voor- en nadelen hiervan.' Verder gaf hij aan dat er momenteel door adviesbureaus in toenemende mate onderhoudscontracten worden voorgesteld waarin zowel prestatie- als inspanningsverplichtingen zijn vastgelegd. Een prestatie is bijvoorbeeld de door de onderhoudsfirma gegarandeerde beschikbaarheid, een inspanning is bijvoorbeeld het aantal onderhoudsbeurten per jaar en de besteedde tijd per beurt.
Onderhoud en keuringen
Daarnaast ging Van Lindenberg in op de relatie tussen onderhoud en keuringen. 'Sommige liftenfirma's bieden als optie om de keuring onderdeel te laten zijn van het onderhoudscontract. Het Liftinstituut geeft er de voorkeur aan dat de eigenaar het onderhoud opdraagt aan een onderhoudsbedrijf en de keuring aan een door hemzelf gekozen keuringsinstantie. Wil de eigenaar alles rond de keuring in één hand houden, dan biedt het Liftinstituut daartoe de mogelijkheid via de VIP-keuringsbundel', vertelde hij. 'Het Liftinstituut verzorgt dan de keuring en de assistentie hierbij en voert in dat geval als extra een onafhankelijke onderhoudscheck uit, waarbij de onderhoudsstatus van de lift in kwestie wordt vastgesteld.' Als tip gaf hij mee dat VvE-bestuurders eens zouden kunnen meelopen bij een keuring. 'Bij ons kan dat en daarbij letten we, samen met u, ook goed op uw eigen veiligheid.'
Wisselen van onderhoudsfirma
Tijdens zijn presentatie waren er veel vragen. Bijvoorbeeld over de voor- en nadelen van het wisselen van onderhoudsfirma. Van Lindenberg gaf hierop aan dat VvE's deze overstap altijd weloverwogen moeten nemen en voordat ze gaan 'shoppen' in de markt eerst in gesprek moeten gaan met hun bestaande onderhoudsfirma. 'Als je er dan echt niet uitkomt, kun je altijd verder gaan kijken. Maar vergewis je er dan wel van dat een alternatieve firma dezelfde deskundigheid heeft en ook de vervangende onderdelen voor de lift kan leveren.' Naar aanleiding van de vraag of er een 'keurmerk' is voor onderhoudsfirma's, verwees hij naar het NEN-EN 13015-certificaat. 'Als een onderhoudsfirma hierover beschikt, toont dit aan dat dit bedrijf het liftonderhoud zodanig uitvoert dat de lift in dezelfde staat blijft zoals in de Richtlijn Liften omschreven. In Nederland is het aantal firma's met zo’n certificaat echter beperkt.'
Past uw huidige onderhoudscontract nog bij uw VvE en/of wilt u een prijsvergelijking voor het groot onderhoud?
VRAAG NU EEN VRIJBLIJVENDE LIFTSCAN AAN
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen