VvECollectieven en vergelijkingswebsites
Dit is het verschil! Wij vroegen Hilde van VvECollectieven waarin hun werkwijze feitelijk verschilt ten opzichte van vergelijkingswebsites.
Een aantal VvE’s hebben het gevoel dat ze bij vergelijkingswebsites terecht kunnen om een nieuw energiecontract af te sluiten. Kun jij aangeven wat VvECollectieven anders maakt?
Hilde: ‘Bij VvECollectieven hebben we om te beginnen een enorme brede én jarenlange ervaring in de energiemarkt. Hierdoor kunnen wij altijd zorgen dat een VvE het beste contract kan afsluiten. Dat doen we door constant de energiemarkt te monitoren. Zien we bijvoorbeeld dat de prijzen flink gaan dalen, dan nemen wij contact op met onze klant. En kijken we samen of we actie moeten ondernemen. Zien we zoals nu dat de prijzen enorm stijgen dan adviseren we juist om geen langdurige contracten af te sluiten. Die adviserende rol is juist het grote verschil met bijvoorbeeld vergelijkingswebsites. Wij leveren deze extra service gratis! Daarna kijken wij bijvoorbeeld naar bepaalde verborgen kosten (die staan dan bijvoorbeeld bij de algemene voorwaarden) of hoog vastrecht en controleren de factuur en de netwerkkosten, altijd het totaalplaatje! Belangrijke aspecten waar een VvE écht mee geholpen is.’
-> Benieuwd hoeveel uw VvE kan besparen?Vraag een gratis bepaarcheck aan. Of neem contact op via 0174-788102 of info@vvecollectieven.nl.
Wat kan een VvE van jullie verwachten als ze contact met jullie opnemen?
Hilde: ‘We beginnen altijd met de vraag of we de laatste jaarnota- of bij grootzakelijk verbruik de maandnota- kunnen krijgen. Op die manier hebben we al direct informatie over het verbruik van de VvE en de overige gegevens die wij nodig hebben. Wij vragen ook naar het einde van de contractsdatum. En is deze niet bekend dan vragen wij dat (uiteraard via volmacht) bij de leverancier op. Op basis van deze informatie maken wij een offerte. Uiteraard op basis van de dan geldende prijzen. Zijn de prijzen hoog, zoals op dit moment, dan adviseren we kortere contracten van 1 jaar en monitoren het contract.’
Wij krijgen van VvE’s vaak de vraag: we hebben veel besparingen doorgevoerd, maar op de uiteindelijke energienota lijkt dat niet eens zoveel uit te maken. Volgens jou ligt dat met name aan de energiebelasting. Kun je dat uitleggen?
Hilde: ‘De energiebelasting is de laatste jaren enorm gestegen dat is de reden waarom de nota’s zo omhoog schieten. In 2015 bedroeg de belasting op gas € 0,1911, vorig jaar was dit maar liefst € 0,33307! Bij de belasting opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE) op aardgas zien we hetzelfde: van € 0.0023 in 2013 tot € 0,075 vorig jaar. Deze belasting is bedoeld voor subsidies, denk daarbij aan subsidies voor zonnepanelen. Of je nu zonnepanelen hebt of niet, iedereen betaalt er aan mee!'
'Gelukkig hebben VvE’s nog wel wat mogelijkheden om te besparen, met name als de VvE onder één WOZ meerdere aansluitingen heeft. Bijvoorbeeld een VvE met 6 portieken waarbij de 6 portieken onder één WOZ-aansluiting vallen. Dan wordt vaak voor ieder portiek de belasting berekend. Maar eigenlijk hoef je dat maar één keer te betalen. Dat kun je ook tot 5 jaar terugvragen. Dit kan flink oplopen.'
Kun je nog meer zaken noemen die jullie voor VvE’s in de gaten houden?
Hilde: ‘Denk bijvoorbeeld aan het onterecht in vermindering brengen van de energiebelasting. Deze heffingskorting bedraagt op dit moment € 435,68 exclusief BTW (voor een verbruiksperiode van 12 maanden). Sinds 2015 zijn er wettelijke regels verbonden aan de vermindering van energiebelasting. Alleen als het pand een verblijfsfunctie heeft, bestaat het recht op vermindering van energiebelasting. Bij een appartementsgebouw vallen bijvoorbeeld garages of algemene ruimtes niet onder de vermindering energiebelasting. Wanneer een VvE voor deze ruimtes wel onterecht heffingskorting ontvangt, heeft de belastingdienst het recht deze tot vijf jaar terug te vorderen vermeerderd met een boete. Indien wij menen dat de VvE wél voor heffingskorting in aanmerking kan komen, beoordelen wij deze situatie en kunnen de aanvraag voor de VvE verzorgen. Zo hebben wij onlangs voor een VvE vijf jaar heffingskorting kunnen terugvragen!'
Wat doen jullie in zo’n geval?
Hilde: 'Wij controleren bij alle energienota’s standaard voor onze klanten of deze heffingskorting is toegepast en zorgen zo nodig dat er een nieuw contract komt, zonder heffingskorting.'
'Wij kunnen verder ook helpen bij de keuze voor een meetbedrijf. Sinds een wetswijziging van 1 februari vorig jaar moeten VvE's met een grootverbruik gasaansluiting namelijk verplicht maandelijks hun gasmeter op (laten) nemen en doorgeven. Voorheen hoefde dit niet als men minder dan 170.000 m3 verbruikte. Dit maandelijks uitlezen kan enkel met een slimme meter en gebeurt door een meetbedrijf. Wij zijn hiervoor een exclusieve samenwerking met meetbedrijf Anexo aangegaan. Met dit bedrijf hebben we een collectieve prijs afgesproken, dit kan bijzonder gunstig uitpakken voor verenigingen als ze met ons in zee gaan. Gemiddeld besparen ze op deze manier zo'n € 300,- tot € 400,- per jaar. De aanvraag dient dan uiteraard via ons bedrijf gedaan te zijn.'
Mocht een VvE een aanvraag willen doen, dan kan men altijd contact opnemen met VvECollectieven. Dit kan via info@vvecollectieven.nl, telefoonnummer 0174-788102, of kijk op www.vvecollectieven.nl.
In april kunnen VvE's bovendien meedoen met het gascollectief van VvECollectieven. Stuur voor 10 april a.s. uw gasnota toe, dan hebben ze ruim de tijd om uw VvE aan het collectief toe te voegen.
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen