De techniek achter laadpalen
Elektrisch rijden is niet meer weg te denken en het belang van efficiënte laadpunten in parkeergarages wordt steeds groter. Deze laadpunten moeten niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook veilig, kostenefficiënt, toekomstgericht en het liefst ook op
De techniek achter laadpalen in parkeergarages
Elektrisch rijden is niet meer weg te denken en het belang van efficiënte laadpunten in parkeergarages wordt steeds groter. Deze laadpunten moeten niet alleen gebruiksvriendelijk zijn, maar ook veilig, kostenefficiënt, toekomstgericht en het liefst ook op je eigen parkeerplaats.
Waarom niet allemaal een aansluiting vanuit de eigen meterkast?
Hoewel het mogelijk is om voor elk laadpunt een afzonderlijke aansluiting vanuit de meterkast te installeren, heeft deze aanpak verschillende beperkingen. Ten eerste is het een kostbare optie, zowel qua installatie als onderhoud. Ten tweede biedt het minder flexibiliteit in termen van waar en wanneer laadpunten kunnen worden geïnstalleerd of uitgebreid. Ten derde zal deze optie heel snel de capaciteit van de meterkast overbelasten, wat veiligheidsrisico's kan opleveren.
Laadsnel.nl, een toonaangevende aanbieder van laadoplossingen voor VvE’s, maakt gebruik van een unieke technologie genaamd de 'ringleiding' om deze beperkingen te voorkomen.
Waarom een ringleiding?
Een ringleiding, of vlakbandkabel, is een technologie die haar oorsprong vindt in de wereld van windmolens en bagagebanden op luchthavens. Het belangrijkste voordeel van een ringleiding is de flexibiliteit: je kunt op elke gewenste plek 'inpluggen'. Dit betekent dat je vrij bent om te bepalen waar en wanneer je een laadpunt monteert. Daarnaast is het systeem gemakkelijk uit te breiden, waardoor het een toekomstgerichte oplossing is.
Een ringleiding, maakt gebruik van één grote aansluiting die het mogelijk maakt meerdere laadpunten aan te sluiten zonder de noodzaak van meerdere aansluitingen vanuit de meterkast. Dit zorgt niet alleen voor meer flexibiliteit, maar vermindert ook de belasting op de meterkast en verbetert de algehele veiligheid van het systeem.
Jeroen Merkus, adviseur laadoplossingen bij Laadsnel.nl: “Onze installateurs hebben jarenlange ervaring op het gebied van het plaatsen van laadpunten, daarnaast is elke oplossing per VvE maatwerk en gaat er een uitgebreid adviestraject aan vooraf.”
Toekomstgerichte installatie van laadpunten
De ringleiding maakt het mogelijk dat iedereen, ongeacht het huidige aantal elektrische rijders, deel kan nemen. Je kunt starten met een klein aantal laadpunten en deze later uitbreiden naarmate de vraag groeit. Na de aanleg van de ringleiding installatie, kan er vaak binnen twee weken een extra laadpunt worden bijgeplaatst. Dit maakt het systeem zowel toegankelijk als toekomstgericht.
Brandveiligheid en laadpunten
Laadsnel.nl benadrukt ook het belang van veiligheid van hun installaties, vooral in parkeergarages. De technologie is zo ontworpen dat in geval van een calamiteit, alle laadpunten in één keer kunnen worden uitgeschakeld. Dit wordt gedaan door een centrale noodstop of door de laadpunten te koppelen aan de brandmeldinstallatie. Zodra er een brandmelding wordt gedaan of gedetecteerd, worden ook de laadpunten uitgeschakeld.
Kosten van de laadpunten
De kosten van het laadpunt worden in het model van Laadsnel.nl gedragen door de berijder van de elektrische auto. Diegene betaalt alleen voor het opladen en niet voor de aanschaf van het laadpunt. De prijs is een vaste prijs per KWh, net zoals bij het laden op straat. Dit maakt de oplossing haalbaar voor elke VvE zonder hoge instapkosten of investeringen en zonder dat de overige bewoners, die niet elektrisch rijden, hiervoor opdraaien.
Meer weten over de laadoplossing voor VvE’s? Kijk op laadsnel.nl
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen