Is noodverlichting verplicht en hoe werkt het?

Noodverlichting dient als back-up in het gebouw.

Gepubliceerd: 01 juli 2019

Valt de netspanning weg, dan blijft de noodverlichting branden of hij wordt geactiveerd om te gaan branden. Maar is noodverlichting verplicht en welke soorten zijn er?

De eerste vraag kunnen we snel beantwoorden: ja, noodverlichting is (in veel appartementencomplextypen) verplicht. In veel complexen want dit verlichting is, volgens het Bouwbesluit, sowieso verplicht in gebouwen waar gewerkt wordt maar tevens in gebouwen waar meer dan 75 mensen tegelijkertijd aanwezig kunnen zijn. Hier vallen dus ook appartementsgebouwen onder. Het is overigens niet alleen verplicht noodverlichting aanwezig te hebben, hij moet ook adequaat onderhouden worden. En dat is ook weer een eis die aan de eigenaar van het gebouw gesteld wordt. Concreet hebben we het er dan over dat de felheid en werking regelmatig gecontroleerd moet worden. Het kan zelfs zo zijn dat er bij achterstallig onderhoud boetes uitgeschreven worden. Belangrijk dus om hier zorgvuldig mee om te gaan.

Welke soorten noodverlichting zijn er?

Binnen een appartementencomplex heeft noodverlichting grof gezegd twee functies: we onderscheiden oriëntatie-noodverlichting en vluchtwegaanduidings-verlichting. De eerste zorgt ervoor dat in geval van nood de vluchtroute zichtbaar wordt, maar bijvoorbeeld ook dat, in het geval van een trap, niveauverschillen zichtbaar zijn. Het is niet nodig dat deze verlichting permanent brandt. Hij gaat aan wanneer de stroom uitvalt en zal vervolgens minimaal een uur blijven branden. De vluchtwegsignalering zorgt ervoor dat het duidelijk is in welke richting men moet lopen om de nooduitgang te bereiken. Dit zijn de bekende groene lampen met pictogrammen. Deze verlichting moet wel permanent branden en magniet uitgeschakeld worden.

Energie besparen

Nadeel van noodverlichting is dat het grote energieslurpers zijn, met name de vluchtwegsignalering. Dag en nacht dient de vluchtwegsignalering namelijk zichtbaar te zijn. Dit brengt hoge kosten met zich mee. Gelukkig staat de ontwikkeling ook bij noodverlichting niet stil. Zo is er een paar jaar geleden de stap gemaakt naar ledtechnologie, op dit moment is ongeveer de helft van de noodverlichting voorzien van een energiezuinige lichtbron. De energiebesparing bij led is al behoorlijk. Wat we vandaag de dag steeds meer zien, is tritium noodverlichting. In tegenstelling tot led- en tl-noodverlichting verbruikt deze type verlichting helemaal geen energie.

Tritium

Tritium (waterstof-3) is een isotoop van waterstof. Het kan kunstmatig worden verkregen maar komt ook in de vrije natuur voor. Het is een kleur- en reukloos gas en veel lichter dan lucht. Het komt wereldwijd voor in lucht en in water en wordt als zodanig door ons lichaam ingeademd en opgenomen. Ieder mens draagt sporen mee van tritium en van verschillende andere in de natuur voorkomende isotopen.

Voor tritium vluchtwegaanduiding wordt een ioniserend gas gebruikt dat minimaal 15 jaar lang licht blijft afgeven. Er is bovendien geen bekabeling nodig, er wordt geen energie verbruikt en er zitten geen lampjes en accu’s in die vervangen moeten worden. Ideaal dus! Het minimum aan onderhoud bij dit type verlichting zorgt er echter niet voor dat de plicht om jaarlijks een inspectie uit te (laten) voeren, vervalt. De inspectie wordt uiteraard wel een stuk eenvoudiger. Hoewel tritium vluchtwegaanduiding wel duurder is in aanschaf, zal men dit dus binnen een paar jaar terugverdienen.

 

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wilt u meer dan 3 items lezen?

Lees direct verder tot en met 10 items per maand met een gratis Basis-profiel.

Gratis aanmelden
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.