Slimme energie meter geeft inzicht
Een slimme meter is een digitale gas- en elektriciteitsmeter die op afstand uitgelezen kan worden. De slimme meter geeft u inzicht in het werkelijke energieverbruik, de energienota is nauwkeuriger en u hoeft de meterstanden van de algemene voorzieningen niet meer door te geven. Dat is slim en gemakkelijk.
Wanneer krijgt de VvE een slimme meter?
De invoering van de slimme meter heeft tijd nodig, een monteur kan op één dag 5 tot 8 slimme meters plaatsen. Tot en met 2014 was er een proefperiode met het plaatsen van slimme meters bij nieuwbouwwoningen, grootschalige renovatieprojecten en op eigen verzoek. Naar verwachting worden alle meters in Nederland in de komende 6 tot 8 jaar vervangen voor slimme meters. Hieraan zijn geen kosten voor de VvE verbonden.
Voordelen van de slimme meter:
- De jaarlijkse afrekening voor energie is nauwkeuriger, de slimme meter meet het daadwerkelijke verbruik van de algemene voorzieningen;
- De VvE krijgt een beter inzicht in het energieverbruik. Hierdoor kan men gerichter energie gaan besparen, u weet nu wanneer er onnodig veel energie verbruikt wordt;
- De energievoorziening voor heel Nederland wordt betrouwbaarder. De netbeheerder kunnen vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen. Met als resultaat: minder storingen in het energienet;
- De meterstanden worden automatisch op afstand uitgelezen (opgenomen). U hoeft geen meterstanden meer door te geven aan uw energieleverancier, ook niet wanneer de VvE een overstap maakt naar een andere energieleverancier.
Veelgestelde vragen:
1. Wie plaatste de slimme meter?
De slimme meter wordt geplaatst door een installateur die werkt in opdracht van de netbeheerder. Deze installateur neemt vooraf contact met u op. U kunt vragen naar het legitimatiebewijs van de monteur. Dat heeft hij altijd bij zich. Op het legitimatiebewijs staan zijn naam, pasfoto en de naam van het bedrijf.
2. Kunt u gewoon stroom of gas afnemen tijdens de wisseling van de meter?
Nee, stroom en gas worden afgesloten als de meters worden vervangen. De installatie van de slimme meter duurt ongeveer één uur. De ervaring leert dat u ongeveer 30 minuten zonder energie zit.
3. Hoe wordt er omgegaan met de meterstanden?
De nieuwe, slimme meter start niet op de stand van uw oude meter verder. De nieuwe meter start ook niet altijd vanaf nul, omdat er ook meters worden geplaatst die steekproefsgewijs op nauwkeurigheid zijn getest. Deze meters hebben al verbruik geregistreerd. Die stand wordt als uw beginstand genoteerd op het registratieformulier of op de handcomputer van de monteur. Als u de nieuwe meter in gebruik neemt, tekent u voor die beginstand. U betaalt uiteraard niet voor het verbruik dat al door de meter is geregistreerd.
4. Hoe zit het met enkel- en dubbeltariefmeters?
Dit blijft zoals het was. Als u afgerekend wordt op een enkeltarief dan blijft dit zo. Wilt u wisselen van tariefstelling dan kunt u dit aangeven bij uw netbeheerder.
5. Kan ik ook alleen een slimme gasmeter aanvragen?
Nee, de gasmeter is gekoppeld aan de elektriciteitsmeter, u kunt dus wel alleen een slimme elektriciteitsmeter aanvragen maar niet alleen een slimme gasmeter. Indien uw VvE een grootzakelijke elektriciteitsmeter heeft dan kan deze niet aan gasmeter gekoppeld worden.
Slimme meter met prioriteit aanvragen
In de komende 6 tot 8 jaar gaan de netbeheerder in Nederland per postcode de slimme meters plaatsen, wanneer de postcode van uw VvE aan de beurt is, kan de netbeheerder niet altijd aangeven. Wilt u met de VvE niet wachten op de reguliere (gratis) plaatsing, dan kunt een prioriteitsplaatsing aanvragen. Een installatiebedrijf neemt dan contact met u op voor de plaatsing van de slimme meter op een moment dat het u schikt. Hier zijn echter wel kosten aan verbonden, voor een slimme gas- en elektriciteitsmeter betaalt u € 72,60. Indien u alleen een slimme elektriciteitsmeter laat plaatsen betaalt u € 67,76. Deze kosten zijn eenmalig.
U kunt via de website van uw netbeheerder de slimme meter aanvragen:
- Cogas
- Delta netwerkgroep
- Endinet
- Enexis
- Liander
- Rendo
- Stedin
- Westland Infra
Plaatsing met prioriteit
Indien u wenst dat het proces van de plaatsing met prioriteit voor u gemonitord wordt dan kunt u de slimme meter aanvragen via Het Meetbedrijf. Hier kunt u eventueel ook een nieuwe meetcontract voor uw grootzakelijke gas- en elektriciteitsaansluiting aanvragen. Mocht u nog meer informatie willen ontvangen over de slimme meter dan kunt u hiervoor terecht op de gezamenlijke website van de netbeheerders www.slimmemeters.nl.
Uiteraard kunt u ook contact met VvE Energie opnemen via onderstaande contactgegevens.
Guido Boelaars
E: guido@vveenergie.nl
T: 030-3031714
Bron: VvE Energie en Ealyze
Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.
Inloggen