Nieuwe geschillencommissie voor klachten over aannemers na verbouwing

De nieuwe Geschillencommissie Verbouwingen voor klachten over aannemers start op 1 september 2010. De Geschillencommissie kan worden ingeschakeld wanneer de consument en de aannemer een conflict hebben waar ze samen niet uitkomen.

Gepubliceerd: 31 augustus 2010

Deze geschillencommissie is een initiatief van Vereniging Eigen Huis, Stichting BouwGarant en de Consumentenbond.

De komst van de Geschillencommissie Verbouwingen betekent een laagdrempelig loket voor het oplossen van hardnekkige geschillen tussen consumenten en bouwbedrijven. Voordat de consument met zijn klacht naar de geschillencommissie gaat, kan hij vrijwillig gebruik maken van bemiddeling door Stichting BouwGarant.

Voor consumenten was niet altijd duidelijk wat hun rechten zijn en waar zij terecht kunnen wanneer er een conflict met een aannemer ontstaat. Daarom zijn er nu nieuwe consumentenvoorwaarden afgesproken waarin de rechten en plichten van de opdrachtgever en de aannemer helder staan beschreven. Als er toch een conflict ontstaat over de werkzaamheden of de hoogte van de factuur kan de consument een beroep doen op de Geschillencommissie Verbouwingen. De geschillencommissie biedt de consument snelheid, zekerheid en lage kosten. De uitspraken van de geschillencommissie zijn bindend.

De consument heeft de zekerheid dat hij bij de Geschillencommissie Verbouwingen daadwerkelijk zijn recht kan halen. Als een aannemer een uitspraak om een schadevergoeding te betalen niet nakomt, staat de Stichting BouwGarant garant voor de betaling. Het klachtengeld voor behandeling door de geschillencommissie bedraagt 250 euro en de consument krijgt dit bedrag terug als hij zijn zaak wint.

Alleen consumenten die onderhoud, een verbouwing of een restauratie van hun huis hebben laten uitvoeren door een BouwGarant-aannemer kunnen met hun klacht terecht bij de Geschillencommissie Verbouwingen. Belangrijk is dat het contract met de aannemer op of na 1 september 2010 is gesloten. Oude of lopende conflicten kunnen dus niet worden aangemeld.

Met de oprichting van de Geschillencommissie Verbouwingen gaat een lang gekoesterde wens van politiek, consumentenorganisaties en de bouwsector in vervulling. Het overleg over de oprichting van de Geschillencommissie Verbouwingen vond plaats in de Overleggroep Verbouw van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg.

Meer informatie: www.eigenhuis.nl.

Guido van Loon - Appartement & Eigenaar

VvE Helpdesk Advies nodig voor uw VvE?

Raadpleeg onze VvE Helpdesk, een praktische vraagbaak en sparringpartner die uitkomst biedt bij uw VvE vraagstukken.

Reacties Laat een bericht achter
Log in met uw profiel

Om een reactie te kunnen plaatsen heeft u een profiel nodig.

Inloggen
Leeslijst
Wij waarderen uw privacy.
Wij en onze partners gebruiken technologie, zoals cookies, op onze website om advertenties te personalificeren en om verkeer te analyseren. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met ons Privacy & Cookiebeleid.